نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ (بقره/223 ) زنان شما كشتزار شما هستند پس از هر جا كه خواهید به كشتزار خود [در]آیید و آنها را براى خودتان مقدم دارید و از الله بترسید و بدانید كه او را دیدار خواهید كرد و مؤمنان را مژده ده.
این آیه به وضوح جانب مردان را گرفته است و به آنان حق میدهد هرگونه که مایلند با زنانشان نزدیکی داشته باشند و زنان حق هیچ اعتراضی را ندارند.
آیهی پیش از این در مورد پریود (عادت ماهانه) زنان است و در آن به مردان گفته شده که از نزدیکی با زنان در این هنگام خودداری نمائید تا اینکه پاک شوند:
وَیَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِی الْمَحِیضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ یَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ (بقره/222) و از تو، دربارهی حیض میپرسند، بگو چیز زیانبار و آلودهای است، پس در حال حیض، از زنان دوری كنید! و با آنها نزدیكی نکنید تا پاك شوند و هنگامیكه پاك شدند، از راهی كه الله به شما دستور داده است با آنها آمیزش كنید، الله توبه كنندگان را دوست میدارد و پاكان را دوست میدارد.
در این آیه قرآن به مردان دستور میدهد که در هنگام پریود زنان، با آنان نزدیکی نکنند؛ البته از این موضوع به هیچ عنوان نمیتوان تحریم سکس مقعدی را بطور کامل صادر کرد، قرآن در اینجا هر نوع سکس را در این هنگام منع کرده است(در یهودیان پیش از این منع بود) و در ادامه از راهی یاد میشود که الله به آنها دستور داده. استدلال موافقان سکس مقعدی این است که این راه را الله در آیهی بعدی مشخص کرده است، آیهای که به مردان مجوز نزدیکی به هر صورتی که بخواهند را صادر مینماید. مخالفین این نوع نزدیکی استدلال مینمایند که منظور الله از بیان این آیه، آزاد بودن مردان در چگونگی نزدیکی با زنان است " نشسته، خوابیده و یا ایستاده"؛ این استدلال غیر منطقی مینماید، زیرا به نظر نمیرسد که بین زنان و مردان در چگونگی نزدیکی اختلاف نظری بوده باشد و احتمالا موضوع مهمتری در میان بوده است که "محمد ابن عبدالله" حکم قرآن را بیان کرده است.
در تفسیر المیزان روایتهای گوناگونی از منابع اهل تشیع جمعآوری گردیده است و در پایان نتیجه گیری شده که نزدیکی از دُبُر(سکس مقعدی) جایز است (3).
در این مورد نیز از قول امامان شیعه احادیثی زیادی دال بر جوال سکس مقعدی وجود دارد. (4)
البته اکنون بین مراجع شیعه بر سر این مسئله اختلاف نظر وجود دارد و در طرف مقابل تقریبا تمام مفسرین موثق اهل سنت معتقدند که سکس مقعدی جایز نیست
در این مورد نیز از قول امامان شیعه احادیثی زیادی دال بر جوال سکس مقعدی وجود دارد. (4)
البته اکنون بین مراجع شیعه بر سر این مسئله اختلاف نظر وجود دارد و در طرف مقابل تقریبا تمام مفسرین موثق اهل سنت معتقدند که سکس مقعدی جایز نیست
یکی دیگر از موارد اختلافی میان دو گروه(موافقین و مخالفین سکس مقعدی) استدلال به داستان قوم لوط است، از نظر قرآن و دو دین دیگر (مسیحیت و یهودیت) همهی مردان قوم لوط همجنسگرا بودند و تنها به سکس مقعدی علاقه داشتند، آنان به سراغ لوط رفتند و از او خواستند که دو میهمانش(دو فرشته) را تحویل آنان بدهد، لوط نیز در پاسخ به آنان گفت: اگر دست از سر میهمانان من بکشید من دخترانم را تحویل شما میدهم که تا کنندهی کار(فاعل) باشید:
قَالَ هَؤُلاء بَنَاتِی إِن كُنتُمْ فَاعِلِینَ (حجر/71) (لوط گفت)گفت اگر مىخواهید (کاری) انجام دهید اینها دختران من هستند.
یادآوری میکنم که هر جا در قرآن و متون اسلامی سخن از لواط در میان باشد، منظور سکس مقعدی است.
استدلال موافقین سکس مقعدی این است که لوط با علم به این موضوع که مردان قومش چیزی جز سکس مقعدی را دوست ندارند، دخترانش را در اختیار آنان قرار داد (5).
مخالفین سکس مقعدی میگویند که منظور ازدواج است؛ البته بعید به نظر میرسد که ازدواج مد نظر باشد، زیرا امکان ندارد که دختران لوط در این مدت کوتاه بتوانند با تمام مردان این قوم ازدواج نمایند.
مخالفین سکس مقعدی میگویند که منظور ازدواج است؛ البته بعید به نظر میرسد که ازدواج مد نظر باشد، زیرا امکان ندارد که دختران لوط در این مدت کوتاه بتوانند با تمام مردان این قوم ازدواج نمایند.
===================================
(1) یهودیان معتقد بودند که اگر مردی با زنش از پشت نزدیکی نماید، فرزندشان چشمچپ خواهد شد.
(1) یهودیان معتقد بودند که اگر مردی با زنش از پشت نزدیکی نماید، فرزندشان چشمچپ خواهد شد.
( 2) این روایت را طبری در تفسیرش و همچنین سیوطی در دارالمنثور آورده است.
(3) امام جعفر صادق: هنگام حیض تنها نزدیکی از واژن بر مرد حرام است (الکافی / جلد 5 / صفحه 539)
از امام رضا در مورد سکس از پشت پرسیده میشود، او میگوید ایرادی ندارد ( الکافی/ جلد 5 / صفحه 540)
(4) سالت ابا عبد الله علیه السلام عن الرجل یاتی المراه فی دبرها؛ قال: لا باس اذا رضیت قلت: فاین قول الله تعالی فأتوهن من حیث أمركم الله فقال: هذا فی طلب الولد فاطلبوا الولد من حیث امركم الله ان الله تعالى یقول نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنى شئتم. (الاستبصار/شیخ طوسی/جلد 3/ صفحه 243)
(5) سالت ابا عبد الحسن الرضا علیه السلام عن اتیان الرجل المراه من خلفها فی دبرها فقال: حلتها آیه من كتاب الله تعالى قول لوط علیه السلام هؤلاء بناتی هن أطهر لكم و قد علم انهم لا یریدون الفرج.(الاستبصار/شیخ طوسی/جلد 3/ صفحه 243 و وسائل الشیعه /حر عاملی/ جلد 14 / صفحه 103)
از امام رضا در مورد سکس از پشت پرسیده میشود، او میگوید ایرادی ندارد ( الکافی/ جلد 5 / صفحه 540)
(4) سالت ابا عبد الله علیه السلام عن الرجل یاتی المراه فی دبرها؛ قال: لا باس اذا رضیت قلت: فاین قول الله تعالی فأتوهن من حیث أمركم الله فقال: هذا فی طلب الولد فاطلبوا الولد من حیث امركم الله ان الله تعالى یقول نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنى شئتم. (الاستبصار/شیخ طوسی/جلد 3/ صفحه 243)
(5) سالت ابا عبد الحسن الرضا علیه السلام عن اتیان الرجل المراه من خلفها فی دبرها فقال: حلتها آیه من كتاب الله تعالى قول لوط علیه السلام هؤلاء بناتی هن أطهر لكم و قد علم انهم لا یریدون الفرج.(الاستبصار/شیخ طوسی/جلد 3/ صفحه 243 و وسائل الشیعه /حر عاملی/ جلد 14 / صفحه 103)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر