یکی از بزرگترین اشکالاتی که از پیامبر می گیرند زیاد بودن تعداد زنان ایشان است . آخوندها بسیار کوشیده اند تا چهره حضرت محمد را با دروغ های تاریخی و ادعاهای بی پایه خود از این اتهام تمیزی دهند و ازدواج های او را با دلایل و استدلال های مضحک توجیه کنند. البته مشخص است که زنباره بودن یک شخص نمیتواند دلیل خوبی برای پیامبر نبودن یک شخص باشد. اما میتوان دانست هدف پیامبر، یا حداقل یکی از بزرگترین اهداف حضرت محمد از جنگهایش و آنچه برایش تلاش میکرد چه بوده است. همچنین مطالعه مختصری از زندگی حضرت محمد و رفتارش با زنان به روشنی ریشه های زن ستیزی آخوندها امروزی را آشکار میکند.
بسیار شنیده میشود که میگویند حضرت محمد با بیوه زنان و زنان بی سرپرست و فقیر ازدواج میکرد تا سرپرست آنها باشد و آنها را از سختی و مشقت خارج کند. اما براستی آیا ازدواج های حضرت محمد همه از این دست بوده اند، یا اینکه این آخوندهای بد نام باز هم طبق معمول دست به تاریخ سازی و دروغگویی در این باره می زنند؟ این نوشتار سعی در بررسی این موضوع با استناد به کتابهای معتبر تاریخی و دانش رایج اسلامی خواهد داشت.
در مورد ستم و ظلم فراوان به زنان در آیین اسلام سخنهای بسیاری رفته است . زنان حضرت محمد براستی کشتزارهایی بوده اند که حضرت محمد از هر دری بدانها وارد میشده است (سوره نساء آیه 34).
آخوندها ادعا میکنند ازدواج های حضرت محمد تنها برای کمک مالی و سرپرستی بیوه زنان بوده است. این درحالی است که تقریبا هیچ یک از زنان حضرت محمد قبل ازازدواج با وی در فقر نبوده اند، بلکه اتفاقاً اکثراً زنانی متشخص و غنی بوده اند. ادعای آخوندها مبنی بر اینکه حضرت محمد تنها برای پشتیبانی مالی با زنانی ازدواج میکرده است با قرآن، این مجموعه بیانات نامقدس در تضاد جدی است، در قرآن میخوانیم که سازنده کائنات و همه دنیا اینگونه در زندگی شخصی پیامبر دخالت میکند و مشکلات خانوادگی اش را با زورگویی و تهدید حل میکند.
سوره احزاب آیه 28
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا
ای پیامبر ، به زنانت بگو : اگر خواهان زندگی دنیا و زینتهای آن ، هستیدبیایید تا شما را بهره مند سازم و به وجهی نیکو هایتان کنم .
علامه (!) طباطبائی در تفسیر المیزان خود در مورد این آیه مینویسد:
«این دو آیه اشاره دارد به اینكه گویا از زنان رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) یا از بعضی ایشان سخنی و یا عملی سر زده كه دلالت می كرده بر اینكه از زندگی مادی خود راضی نبوده اند ، و در خانه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به ایشان سخت می گذشته ، و نزد رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) از وضع زندگی خود شكایت كرده اند و پیشنهاد كرده اند كه كمی در زندگی ایشان توسعه دهد ، و از زینت زندگی مادی بهره مندشان كند / دنبال این جریان خدا این آیات را فرستاده ، و به پیغمبرش دستور داده كه ایشان را بین ماندن و رفتن مخیر كند ، یا بروند و هر جوری كه دلشان می خواهد زندگی كنند ، و یا بمانند و با همین زندگی بسازند ، چیزی كه هست این معنا را چنین تعبیر كرد»
این آیه همانطور که علامه (!) طباطبائی هم دریافته است نشان میدهد که زنان حضرت محمد خود پس از ازدواج با حضرت محمد از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نبوده اند و زبان به شکوه گشوده اند، و البته حضرت محمد برای ثروتی که از دزدی کاروانها و چپاول یهودیان و غیر مسلمانان بدست می آورد نقشه های دیگری داشت و آنها را بصورت رشوه به دشمنان خود میداد تا دست از دشمنی بردارند یا میان قدرتمندان تقسیم میکرد تا دست از پشتیبانی او برندارند. همین آیه دروغین بودن حرف آخوندها مبنی بر اینکه هدف حضرت محمد از ازدواج با زنان متعدد سودمند کردن آنها و سر و سامان دادن به زندگی آنها بوده است آشکار میکند. براستی چرا خالق تمام کائنات و انسانها و موجودات بخواهد در زندگی حضرت محمد دخالت کند، و در مشکلات خصوصی حضرت محمد دخالت کند.
ادعای دیگری از همین جنس مطرح میکنند و آن این است که حضرت محمد برای ارضای جنسی خود ازدواج نمیکرده است بلکه برای ارضای جنسی بیوه زنان بیچاره بوده است که با آنان ازدواج میکرده است، البته این ادعای مضحک نیز دوباره با قرآن در تضاد است.
آیه 51 سوره احزاب:
تُرْجِی مَن تَشَاء مِنْهُنَّ وَتُؤْوِی إِلَیْكَ مَن تَشَاء وَمَنِ ابْتَغَیْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْكَ ذَلِكَ أَدْنَى أَن تَقَرَّ أَعْیُنُهُنَّ وَلَا یَحْزَنَّ وَیَرْضَیْنَ بِمَا آتَیْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی قُلُوبِكُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَلِیمًا
از زنان خود هر که را خواهی به نوبت مؤخردار و هر که را خواهی با خود، نگه دار و اگر از آنها که دور داشته ای یکی را بطلبی بر تو گناهی نیست در این گزینش و اختیار باید که شادمان باشند و غمگین نشوند و از آنچه همگیشان را ارزانی می داری باید که خشنود گردند و خدا می داند که در دلهای شما چیست و خداست که دانا و بردبار است.
علامه (!) طباطبائی این آیه را اینگونه تفسیر کرده است:
«و ممكن هم هست جمله مورد بحث اشاره باشد به مساله تقسیم بین همسران ، و اینكه آن جناب می تواند اصلا خود را در بین همسرانش تقسیم نكند ، و مقید نسازد كه هر شب به خانه یكی برود ، و به فرضی هم كه تقسیم كرد ، می تواند این تقسیم را به هم بزند ، و یا نوبت كسی را كه مؤخر است مقدم ، و آن كس را كه مقدم است مؤخر كند ، و یا آنكه اصلا با یكی از همسران متاركه كند ، و قسمتی به او ندهد ، و یا اگر متاركه كرده ، دوباره او را به خود نزدیك كند ، و این معنا با جمله و من ابغیت ممن عزلت فلا جناح علیك ذلك ادنی /// نزدیك تر است ، و بهتر می سازد ، چون حاصل آن آیه این است كه : اگر همسری را كه قبلا كنار زده بودی ، دوباره بخواهی نزدیك سازی ، می توانی ، و هیچ حرجی بر تو نیست ، و بلكه این بهتر و نزدیك تر است به اینكه چشمشان روشن شود ، یعنی خوشحال شوند ، و راضی گردند به آنچه تو در اختیارشان قرار داده ای ، و خدا آنچه در دلهای شماست می داند ، چون آنكه قسمتش را پیش انداخته ای خوشحال ، و آنكه عقب انداخته ای به امید روزی می نشیند كه قسمتش جلو بیفتد»
این آیه نشان میدهد حضرت محمد همانطور که قابل پیشبینی و طبیعی است از پس تمامی زنان خود بر نمی آمده و حتی نمیتوانسته است تساوی را بین آنها برقرار کند، در اینجاست که الله به کمک پیامبر زیاده خواه خود میرسد و میگوید میتوانی در نوبتها نیز دست ببری و هر شب هرجا که دوست داری بخوابی، و شر نوبت دادن و قول دادن به زنان را از سر حضرت محمد کم میکند.
آخوندها میگویند حضرت محمد اصلا نیاز جنسی نداشته است و از سر خیر خواهی بوده است که با این زنان ازدواج میکرده است(!). آنچنان پیامبرشان را نجیب جلوه میدهند که گویا وی ابداً تحت تاثیر زیبایی زنان قرار نمیگرفته است. این نیز خود با قرآن در تضاد است. براستی سوره مبارکه احزاب خوب مشت آخوندها را باز میکند.
آیه 52 سوره احزاب:
لَا یَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ یَمِینُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ رَّقِیبًا
بعد از این زنان ، هیچ زنی بر تو حلال نیست و نیز زنی به جای ایشان ، اختیار کردن ، هر چند تو رااز زیبایی او خوش آید ، مگرآنچه به غنیمت به دست تو افتد و خدا مراقب هر چیزی است
مسلمانان اگر چشمهایشان را باز کنند خواهند دید که قرآن میگوید «هرچند تو را از زیبایی او خوشت آید»، یعنی پیامبر اسلام نیز با زیبایی زنان تحریک میشده است و این از ویژگی های عادی هر انسانی است و پیامبر نیز بارها در قرآن گفته است که من بشری همچون شما هستم. اما وی مثل هر انسان بیمار جنسی دیگری در زندگی خود نمیتوانست مرز مشخصی را برای قوه جنسی اش در نظر گیرد و بنده شهوت و زن برگ ی گشته بود.
اما بررسی تاریخی زندگی پیامبر اسلام زنبارگی وی را به روشنی نشان میدهد و انسان را به حیرت می اندازد که چطور ممکن است یک شخص این همه ماجراهای گوناگون و عجیب غریب در زندگی خود داشته باشد. در زیر مطلب شماری از زنان حضرت محمد و شرح کوتاهی از ماجرای آنها برای آگاهی هرچه بیشتر از زندگی حضرت محمد جمع آوری شده است. همچنین نام زنانی که حضرت محمد آنها را میخواست اما به او ندادند و زنانی که از او طلاق گرفتند آمده است. تلاش شده است که مطالب با ذکر منابع آورده شود.
1- خدیجه دختر خویلد بن اسبن عبدالعزی (خیر النساء العالمین).حضرت محمد وقتی 25 ساله بود با کارگزار خود خدیجه که زنی ثروتمند بود ازدواج کرد و از چوپانی و همراهی کردن کاروانهای تجاری خدیجه به زندگی مرفه و آرامی رسید. اما بعد از مرگ خدیجه، به سرعت ثروت وی را به باد داد تا جایی که نیازمند غارت و چپاول نامسلمانان گشته بود. حضرت محمد تا زمانی که خدیجه زنده بود جرات نداشت با زن دیگری ازدواج کند زیرا احتمالاً مورد خشم خدیجه قرار میگرفت و مجبور بود به زندگی قبلی و دشوار خود بازگردد.
- صحیح بخاری 5:164165 ( برگ 103) 5:168 برگ 105
- تاریخ طبری جلد .39 برگ 3
- صحیح بخاری جلد .4:605 برگ 395
- صحیح بخاری جلد .5:168 برگ 105
- صحیح مسلم 4:5971 ( برگ 1297)
2- سوده دختر زمعه بن قیس العامریه (صاحبته الهجرتین)، زن سوم حضرت محمد بود، سوده بیوه زن (نام همسر پیشین وی سکران بن عمرو بوده است) مسلمانی بود اهل حبشه که پدرش اورا به حضرت محمد داده بود و حضرت محمد قبل از آوردن عایشه به خانه اورا به خانه آورده بود. سوده به روایاتی 50 سال سن داشت و حضرت محمد برای نگهداری از بچه هایش و همچنین اداره خانه اش به سوده نیاز داشت. البته سوده در مقابل عایشه نیز همانند یک مادربزرگ بود. سوده در آخرین سال خلافت عمر از دنیا رفت. عایشه روایت کرده است که سوده برخی اوقات از نوبت خود میگذشت تا پیامبر شب خود را با عایشه بگذراند زیرا سوده هراس داشت مبادا حضرت محمد وی را بخاطر سن بالایش طلاق دهد. پیامبر در حالی با سوده ازدواج کرده بود که تقریبا چاره و امکان دیگری برای ازدواج نداشت زیرا قبیله قریش اورا طرد کرده بود و در آن سالها ازدواج کردن با فرزندان عبدالمطب و بنی هاشم بر ضد مفاد عهدنامه ای بود که منجر به شعب ابیطالب شد بنابر این حضرت محمد از روی اجبار با سوده ازدواج کرد.
- تاریخ طبری جلد .39 برگ 169.
- ابو داوود جلد .2:2130 برگ 572
- صحیح بخاری جلد .6:318 برگ 300
- تاریخ طبری جلد .9 برگ 128
- صحیح مسلم جلد .2:2958 ( برگ 651)
- صحیح بخاری جلد .3:269 ( برگ 154) جلد .3:853 ( برگ 29)
- صحیح مسلم جلد .2:3451 ( برگ 747)
- بحار الانوار جلد 22 برگ 202
3- عایشه دختر ابوبکر صدیق (افقه نساء العالم) ، حضرت محمد وقتی عایشه 6 ساله بود با وی ازدواج کرد و در سن 9 سالگی با او وقتی خود 53 سال داشت همبستر شد، این ازدواج پدوفیل بودن حضرت محمد را نشان میدهد، برای اطلاعات بسیار کامل و جامعی از این ازدواج و بررسی نظرات مختلف در این مورد به نوشتاری با فرنام «سن پایین عایشه، مناظره ای بین آیت الله منتظری و دکتر علی سینا » مراجعه کنید. عایشه محبوب ترین زن حضرت محمد بود تا جایی که حضرت محمد در بستر مرگ سر بر روی سینه های وی گذاشته بود. علاقه حضرت محمد به عایشه تا جایی بود که وقتی زینب عایشه را محکوم به زنا با صفوان کرده بود، حضرت محمد از طرف الله آیاتی آورد تا عایشه را برائت کند. برای شرح کل ماجرا مراجعه کنید به عایشه و صفوان و بحث در مورد آیات مربوط به برائت عایشه. عایشه از راویان مهم حدیث و از حافظان قرآن حساب میشود. اما شیعیان به دلیل خصومتی که وی با علی داشت و جنگی که او با علی داشت اورا ملعونه و پلید میدانند. حضرت محمد بارها اعلام کرده است که عایشه را از همه زنان خود بیشتر دوست داشته اما شیعیان معتقدند وی زن فاسدی بوده است و حضرت محمد خدیجه را بیش از سایر زنان دوست داشته است تا جایی که سالی که خدیجه از دنیا رفت را سال عذاداری اعلام کرد. عایشه تا زمان خلافت معاویه زیسته است و با علی نیز در زمان خلافتش جنگ جمل جنگیده است.
- صحیح مسلم جلد جلد 2 : .3309,3310,3311 صفحه 715 و 716
- صحیح بخاری جلد .7:88 برگ 65
- بحار الانوار جلد 22 برگ 202
4- ام سلمه دختر امیه بن المغیره، زن یکی از مسلمانان به نام «ابوسلمه بن ابوالاسد» بود که در جنگ احد زخمی مهلکی برداشته بود و در نهایت کشته شده بود. ام سلمه در هنگام ازدواج با حضرت محمد 29 سال سن داشت و محمد 53 سال سن داشت. ام سلمه از کلیه زنان حضرت محمد بیشتر عمر کرد و پس از همه آنها وفات یافت.
- ابو داوود جلد .1:274 برگ 68 جلد .3:4742 برگ 1332 جلد .2:2382 برگ 654
- سنن نساء جلد .1 no.240 برگ 228
- ابن ماجه جلد .3:1779 برگ 72
- تاریخ طبری جلد .39 برگ 80.
- صحیح مسلم جلد .2:2455 برگ 540
- بحار الانوار جلد 22 برگ 203
5- حفصه دختر عمر بن الخطاب، در سن 18 سالگی شوهر خود خنیس (ابن عبدالله) بن حذاقه السهمی را از دست داده بود و بیوه شده بود. حفصه در هنگام ازدواج با حضرت محمد 20 سال سن داشت و محمد 55 ساله بود. در احادیث موجود است که بعد از اینکه ابوبکر و عثمان از ازدواج با وی سر باز زدند، حضرت محمد قبول کرد که با وی ازدواج کند. حفصه نیز از حافظان قرآن حساب میشود و نسخه عثمان از قرآن با همکاری وی تهیه شده بود. از ماجراهای جالبی که حفصه در آنها شرکت داشت رسوایی حضرت محمد در ارتباط با کنیز حفصه یعنی ماریه است که حضرت محمد را مجبور کرد سوره تحریم را بسراید. برای اطلاعات بیشتر از این ماجرا به حضرت محمد ماریه و حفصه ، ماریه قبطی شانزدهمین زن در زندگی حضرت محمد، وساطت الله جهت رفع اختلافات خا نوادگی حضرت محمد و ماریه، برده جنسی پیامبر مقدس مراجعه کنید. حفصه تا زمان خلافت عثمان زنده بوده است.
- ابن ماجه جلد .3:2086 برگ 258
- ابو داوود جلد .2:2448 برگ 675 جلد .3:5027 برگ 1402.
- صحیح مسلم جلد .2:2642 برگ 576 جلد .2:2833 برگ 625 جلد .2:3497 برگ 761
- بحار الانوار جلد 22 برگ 202
6- زینب دختر جحش الاسدیه؛ ازدواج زینب با جحش از بحث برانگیز ترین ازدواجهای حضرت محمد است. زینب از خانواده بزرگ و محترمی بود. مادر زینب (میمونه) دختر عبدالمطلب پدربزرگ حضرت محمد بود. زینب با زید فرزند خوانده حضرت محمد ازدواج کرده بود و حضرت محمد روزی بدون خبر به خانه زید وارد شد و زینب را نیمه لخت دید و به او علاقه مند شد، سپس مهریه اورا پرداخت تا از فرزندخوانده خود طلاق گیرد، بعد با وی ازدواج کرد و مسلمانان میگویند خداوند به حضرت محمد دستور داد تا با زینب ازدواج کند زیرا خداوند میخواست این رسم غلط جاهلیت مبنی بر اینکه یک مرد نمیتواند با زن پسرخوانده خود ازدواج کند از میان بردارد و این بسیار مضحک است. ماجرای مفصل زینب را میتوانید در سه نوشتار «حضرت محمد، زید و زینب» و «زید و زینب» و «عشق محمد به همسر پسر خوانده اش (زینب) و ازدواج با او.» و «فرزند خواندگی در اسلام و تاریخ ازدواج محمد با زینب بنت جحش» بخوانید. زینب در موقع ازدواج با حضرت محمد 35 سال داشت و حضرت محمد 58 سال و نخستین زن حضرت محمد است که پس از مرگ حضرت محمد فوت میشود. او تا زمان خلافت عمر زیسته است.
- صحیح مسلم جلد .2:2347 ( برگ 519) جلد .2:3330 ( برگ 723724) جلد .2:3332 ( برگ 725) جلد .2:3494 برگ 760.
- صحیح بخاری جلد .3:249 ( برگ 138) جلد .3:829 ( برگ 512) جلد .4:6883 ( برگ 1493) ابو داوود جلد .3:4935 برگ 1377-1378 جلد .1:1498.
- بحار الانوار جلد 22 برگ 203
7- جویریه دختر حارث بن ابوضرار (اعظم النساء برکه)، محمد در سن 58 سالگی با جویریه که 20 سال سن داشت ازدواج کرد. جویریه دختر رئیس قبیله بنی المصطلق، یکی از قبایل یهودی متعددی بود که حضرت محمد به آنها حمله کرده بود. شوهرش مالک بن صفوان بود و در حمله ناگهانی که حضرت محمد به این قبیله کرده بود کشته شده بود. حضرت محمد از جویریه درخواست ازدواج کرد و جویریه قبول کرد به شرط اینکه اسرای باقیمانده از این جنگ آزاد شوند و غنایم بدست آمده به صاحبان باقیمانده از این جنگ بازگردد. از جویریه به عنوان «زنی بسیار زیبا» در بسیاری از تواریخ یاد شده است، ابن اسحق میگوید جویریه از زیبایی شگفت انگیزی بهره می برد، بطوری که هیچ مردی قدرت نداشت در برابر زیبایی وی مقاوت کند. و رابطه او با محمد به شدت عواطف عایشه را تحریک کرده بود و عایشه از دیدن او در عذاب بود. جویریه 6 سال زن حضرت محمد بود و بعد از حضرت محمد نیز 39 سال زندگی کرد و در سن 65 سالگی درگذشت. ماجرای جویریه را پروفسور مسعود انصاری در کتاب کوروش بزرگ و حضرت محمد عبدالله را در نوشتاری با فرنام «جویریه زنی که حضرت محمد را اسیر زیبایی خود و طایفه اش را آزاد کرد» بخوانید. همچنین تحلیلی تاریخی و بسیار دقیق از این ماجرا توسط دکتر علی سینا را در نوشتاری با فرنام جویریه بخوانید.
- ابن اسحق سیرت الرسول، برگ 729
- ابو داوود جلد .3:4935 برگ 1377-1378
- صحیح بخاری جلد .8:212 ( برگ 137)
- ابو داوود جلد .1:1498 برگ 392.
- صحیح مسلم جلد .2:2349 برگ 520
- صحیح بخاری جلد .3:717 ( برگ 431-432).
- بحار الانوار جلد 22 برگ 204
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر